PERSOONLIJKE
AANDACHT

IEDER
NIVEAU

MET
PASSIE

Personal training

Heb je iets meer motivatie nodig en heb je baat bij meer persoonlijke aandacht, dat kan via personal training.

Door met een personal trainer effectief aan je doelen te werken, is de kans niet alleen groter om je doelen te behalen, maar leer je ook waarom je bepaalde oefeningen moet doen om beter te worden.

Wil je wat meer persoonlijke aandacht, gericht en specifiek aan individuele doelen werken, sterker, fitter, mentaal groeien of juist meer aandacht aan je skills besteden, dan is personal training de uitkomst!

We hebben meerdere personal trainers bij CrossFit Energy, ieder met zijn/haar eigen specialisatie.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Train smarter, not harder..

Metcon

Tijdens een WOD (Workout Of the Day)– een dagelijks variërende training – onderscheiden we drie type oefeningen ook wel aangeduid als de CrossFit triple threat:
-Metabolic Conditioning (METCON)
-Gymnastics
-Weightlifting

Deze type oefeningen komen in alle mogelijke combinaties voor in een training, waarbij de focus ligt op functionele bewegingen.

Binnen CrossFit zijn er negen belangrijke functionele bewegingen welke dan ook regelmatig naar voren komen in WODs.

Squats Presses Lifts
Air Squats Shoulder Press Deadlift
Front Squats Push Press Sumo Deadlift High Pull
Overhead Squats Push Jerk Medicine Ball Clean

Back to basic

Soms is de drempel net iets te hoog… speciaal voor de beginnende crossfitter hebben wij daarom de back to basic lessen. Tijdens deze lessen wordt er dieper ingegaan op de verschillende bewegingen en technieken. Over het algemeen wordt er een skill, fundamental* en locomotion behandeld. Aansluitend komen deze oefeningen in steeds weer een verschillende workout terug.

Heb je moeite met een skill of fundamental of wil je deze gewoon even extra oefenen , is de back to basic ook geschikt. Even werken aan je skills om deze in een workout beter te kunnen toepassen.

*Er zijn 6 fundamentele bewegingspatronen die belangrijk zijn voor het goed functioneren en in balans blijven van ons lichaam:  duwen/trekken, roteren, buigen/strekken en locomotions (Een locomotion is een beweging die je continu door kan pakken zoals lopen en rennen. )

De functionele bewegingspatronen vormt de basis voor de technieken en oefeningen die Crossfit typeren. Voorbeelden van fundamentals zijn: squats, presses en deadlifts.

Voor meer vragen kun je terecht bij coach Karen. (hoofdcoach back to basic)

 

 Olympisch gewichtheffen

OLY is een les waarbij we ons focussen op het Olympisch gewichthefften binnen de weightlifting zoals de Snatch en de Clean and jerk. We werken hier vooral aan de technische uitvoering van deze bewegingen zowel met PVC pijp als met lege barbells. Maar niet alleen staat de techniek centraal, ook de flexibiliteit, coordinatie en explosiviteit wordt onder de aandacht gebracht.

Het is belangrijk dat deze oefeningen goed worden uitgevoerd, zodat er op een verantwoorde manier, optimale resultaten worden behaald met een zo klein mogelijke kans op blessures.

De technieken uit deze les zullen je helpen om efficiënter te bewegen tijdens de WODS.

Strength

Conditioning

Bootcamp

De ervaring van Mark Bak

Woensdagavond Bootcamp is een uur lang knallen, vooral conditioneel vind ik het heerlijk om te doen. De combinatie met krachtelementen erin, maakt dat het afwisselend en uitdagend blijft.
Geen 1 les is hetzelfde. De enige regelmaat die je gaat herkennen als je het vaker doet, is dat het lange workouts zijn en dat je er elke les weer maximaal voor bent gegaan.

Dit alles vindt buiten plaats, weer of geen weer. Dat is gewoon genieten. En je hoeft je geen zorgen te maken of je wel warm blijft, want daar zorgt trainer Lucas wel voor met zijn programma.
Lucas is een echte positivo, zelfs als het met bakken uit de lucht komt blijft hij je aanmoedigen. Hij is oprecht en meedenkend met de groep.
Mijn persoonlijk doel is niet zozeer de sterkste, snelste of beste te zijn, maar allround fit te blijven zonder blessures. Bootcamp is daarom een ideale aanvulling voor mij op de andere crossfit lessen.

Dus als je houdt van de buitenlucht, conditietraining, krachttraining en de wat langere workouts, dan zou ik zeggen probeer het een keer.

De Ervaring van Charlotte Weijssenfeld

Bootcamp bij crossfit energy. Je traint altijd in het park achter bij van der valk. Een vaste locatie, maar meer dan genoeg beweeg ruimte. De voordelen hiervan zijn dat je niet afhankelijk bent van wat de omgeving je te bieden heeft, maar dat je de WOD naar buiten kan brengen!
Tijdens de workout train je vaak met kettlebells en de slee is bijna altijd mee. Daarnaast wordt er gewerkt met een “fatbar” waarmee verschillende oefeningen worden gedaan. Denk hierbij aan het opzoeken van je maximale gewicht met de backsquat of een frontsquat of een overheadsquat. Verder zijn de “burpees” een geliefde oefening van de trainer en een daarom veel voorkomend onderdeel van de les. Naast kracht wordt er natuurlijk ook gewerkt aan conditie door middel van hardlopen.

 

Teamwod

Op vrijdag gaat iedereen de strijd aan, welk team is het snelst, sterkst, maar vooral het slimst. Tactisch gaat iedereen te werk om zo de andere teams te verslaan.

Teamwod, waarin samenwerking, communicatie en fun centraal staan. Opgedeeld in teams doe je samen een workout die variërend kan zijn in tijd, oefeningen en aantallen.

Afsluitend doe we met elkaar een borrel en dagen we elkaar uit voor de volgende keer! 😉

Hero WOD en strongman

Een Hero WOD (workout of the day) is een eerbetoon aan de gevallen soldaten die zijn doodgegaan tijdens hun dienst in het leger.
Sommige van deze Hero WOD’s zijn “officiele” ( betekend dat ze verschenen zijn op de Crossfit.com website). Andere zijn weer geplubiceerd door coaches
of crossfitboxen van de Crossfit community zelf. Deze WOD’s worden om de week gegeven op Zondag. De Hero WOD’s zijn voor iedereen toegangbaar en aan te passen naar ieder zijn niveau (wij willen dat iedereen de finish kan halen).
Ook wordt er vaak de mogelijkheid gegeven om deze als duo uit te voeren.
CrossFit Strongman
Strongman oefeningen hebben een belangrijke rol in CrossFit, dit is vanwege de functionele kracht dat het oplevert.
De strongman oefeningen brengen een leuke manier van trainen met zich mee in CrossFit, het is wat anders dan altijd een standaard barbell en zorgt bovendien voor een snelle krachttoenname.

De strongman oefeningen die je veel in onze CrossFit workouts terug ziet komen zijn de yoke carry, log (clean) & press, tire flips en de farmer walk. Hiernaast trainen we ook nog regelmatig met Sled push/pulls en atlas stenen.

OPEN GYM

Tijdens de open gym uren kan je zelfstandig trainen. In deze uren is de keuze vrij wat je wilt doen en waaraan je wilt gaan werken.

Het WODRXplan is per week, zichtbaar in de box. Volg je de SPP lijn en kan je een dag niet, dan kan je natuurlijk altijd een les inhalen, het programma is immers uitgeschreven. Er is altijd een coach aanwezig maar je kan het niet vergelijken met een reguliere les, je bent zelf verantwoordelijk voor de invulling en je kan niet altijd terecht voor begeleiding.

De open gym is voornamelijk geschikt voor de ervarener crossfitter, die weinig begeleiding nodig heeft, verstand heeft van een warming up en de techniek kan waarborgen. De open gym is geschikt om te werken aan je zwakke punten, iedereen heeft ze, door er tijd aan te spenderen kun je stappen maken.

Rust is belangrijk voor het herstel van je lichaam, rust je niet voldoende, heb je minder energie, meer pijntjes en kan je zelfs overtraind raken. Wanneer je het WODRXplan zal volgen, is de kans veel kleiner dat dit zal gebeuren. Vraag de coaches om advies als je wil trainen tijdens de open gym uren en daarnaast het plan wilt volgen.

Heb je wat minder tijd om te trainen tijdens de ochtend- en avonduren, kan je er natuurlijk ook voor kiezen om een workout tijdens de open gym te doen. Houd hierbij jezelf goed in acht, hoe voel je je, wat heb je de afgelopen week gedaan en hoe ziet je verdere trainingsweek eruit.

We helpen je graag op weg.

 

Mobility

Letterlijk betekent dit beweeglijkheid.

Als je deze vraag stelt aan atleten geven de meeste als antwoord; “het rekken en strekken na de workout”, “foamrollen” en / of het uitvoeren van mobiliteitsoefeningen.

Deels hebben ze uiteraard gelijk, maar wil toch benadrukken dat er iets meer komt kijken dan alleen het verrichten van 10 minuten stretchen, foamrollen of mobiliseren.
Wat zou je doel moeten zijn met betrekking tot mobiliteit? Volgens ons is het belangrijk om er achter te komen waar je verminderde mobiliteit zich begeeft.
Wat is hiervan de oorzaak? Welke gevolgen kunnen door jou en je lichaam betekenen…

Vaak komt een verminderde mobiliteit tot uiting bij de uitvoering van bepaalde oefeningen, waarbij bewegingspatronen niet lopen zoals wij coaches ze graag willen zien of door daadwerkelijk het voelen van pijn tijdens een oefening.

Vaak zien we compensatie ontstaan binnen bewegingspatronen met als gevolg dat er vaak gewerkt wordt aan de verkeerde problemen.
Voorbeeld tijdens een Front squat; Er is een verminderde mobiliteit in het enkelgewricht, de atleet heeft hierdoor moeite om de borst rechtop te houden omdat de enkels dit niet toelaten, het gevolg hiervan is dat er compensatie ontstaat in de polsen.

De atleet wil toch die barbell in de front rack positie houden om uiteindelijk de lift af te kunnen maken.

In de mobility les pak je deze problemen aan, denk hierbij aan het enkel gewricht , heup en schouder gewricht.

Trainen van ROM ( Range of motion ) van gewrichten en het los maken/versterken van de spieren die belangrijk zijn om dit mogelijk te maken.

Daily Observations

Masters 45+

Crossfit is voor iedereen, ongeacht de leeftijd. Bij Crossfit Energy is het voor de 45+er ook zeker mogelijk om de sport te beoefenen.
In de master lessen wordt er naast kracht en uithoudingsvermogen veel aandacht besteed aan balans en coördinatie. Scores worden strict bijgehouden zodat de progressie op elk gebied zeer zichtbaar is.

Mocht er al een blessure aanwezig zijn is het geen probleem om te starten met Crossfit. Voor alles is een oplossing op elk mogelijke manier.

De masters zijn een groep mensen vol enthousiasme, dankbaarheid en niet te vergeten erg gezellig.

CrossFit kids

Tijdens onze Crossfit kids lessen staan de volgende 4 factoren centraal:
Goed bewegen
Fitter worden
Samenwerken
Fun

Goed bewegen:
Juist in deze leeftijdscategorie is goed bewegen erg belangrijk omdat ze bewust worden van hun eigen lichaam en zo een goede basis kunnen leggen waar ze op latere leeftijd veel profijt van hebben.

Fit worden:
Op een speelse en samenwerkende manier willen we de kids laten ervaren dat sporten leuk en gezond is. Wanneer ze weten dat sporten bij je leefstijl hoort en het als positief gezien wordt, ze het ook prettig vinden om fit te blijven.

Samenwerken:
In de lessen leren kinderen samenwerken, het omgaan met obstakels, het nemen van eigen verantwoordelijkheid en het krijgen van feedback.

FUN:
Deze bovenstaande aspecten factoren met een hoop fun zorgt voor de perfecte Kids Crossfit les

Maandag: 15:45

CrossFit Teens

Een speciaal programma gericht aan kinderen tussen de 11 en 17 jaar. Vanaf deze leeftijd zijn de meeste kids toe aan een uitdagender programma dat meer aansluit op de reguliere WODlessen. In deze lessen staat techniek nog meer centraal en richten we ons op het ontwikkelen van fysieke vaardigheden. Crossfit is geweldig voor kinderen vanwege de verschillende aspecten die aan bod komen. Het gaat van atletiek, tot gewichtheffen en gymastics.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat kids plezier hebben in sport en dat ze de voordelen voor hun lichaam en gezondheid er duidelijk van inzien. Gezond eten wordt een “normale” keuze en sporten is iets wat ze “gewoon” vinden.

De groepen worden bewust klein gehouden zodat iedere tiener persoonlijke aandacht krijgt en blessures worden voorkomen. Speciaal voor de teens hebben we barbells van 10kg!

Maandag: 16:45
Dinsdag: 18:30
Woensdag: 18:30
Vrijdag: 16:30

Proefles of direct inschrijven?

Druk dan gauw op de button aanmelden, en begin zo snel mogelijk!

Aanmelden