Om maar even met de deur in huis te vallen: balans staat niet gelijk aan evenwicht.
Dit zijn namelijk twee totaal verschillende dingen!
Evenwicht staat voor ‘het lichaam in zijn geheel boven een steunvlak houden’, terwijl balans staat voor het interne van het lichaam: ‘spieren en botten op een zo ontspannen mogelijke manier samen te laten werken’.
Bij het in evenwicht blijven probeert je lichaam niet te vallen. Maar stel dat je toch je evenwicht verliest en valt, dan kan je lichaam evengoed tijdens die val perfect in balans zijn 😉

Om het belang van balans goed naar voren te laten komen is het goed om even stil te staan bij hoe een beweging tot stand komt. Want het inzetten van een sprong of draai doet ons lichaam niet eventjes 1-2-3.
Neem bijvoorbeeld een sprong: om een mooie sprong te maken moeten bepaalde spieren op het juiste moment goed samenwerken om zo een krachtige beweging te kunnen uitvoeren.
Hiervoor is zowel spierspanning als spierónstpanning nodig:
Terwijl enkele spieren aanspannen dienen er altijd andere spieren te ontspannen, om elkaar de ruimte geven. Dit alles dient altijd op het juiste moment te gebeuren (timing is hierbij alles!). Deze samenwerking valt onder één van de grondmotorische eigenschappen van beweging: de zogeheten coördinatie!

Wanneer spieren voor een langere periode niet goed samenwerken en dus op het verkeerde moment kracht leveren of juist te laat ontspannen (slechte timing), zullen er krachtverschillen rondom gewrichten gaan ontstaan. Hier zal je lichaam uiteindelijk altijd een signaal voor afgeven door middel van pijn. Wanneer men de oorzaak van die pijn/blessure niet bij de kern probeert te verhelpen zal het lichaam een andere weg inslaan om de pijn te voorkomen (compenseren).
Dit resulteert meestal in een (negatieve) aanpassing in lichaamshouding.

Door het regelmatig uitvoeren van balansgerelateerde oefeningen daag je het lichaam uit om de interne coördinatie (dus de samenwerking) te verbeteren. Bij een verbeterde mate van krachtlevering en timing kan er gewerkt worden aan een correcte lichaamshouding. Maar balans is niet alleen goed voor een correcte lichaamshouding. Het is ook een juiste basis voor het optimaliseren van krachtlevering vanuit een spier, en dat komt goed van pas als je sterker wilt worden.

Liefs Coach Boukje

 

Core & Balance
Support your green class
Be Balanced